Listing 1 - 10 of 21 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Handelingsgerichte diagnostiek : een praktijkmodel voor diagnostiek en advisering bij onderwijsleerproblemen
Authors: ---
ISBN: 9789033455339 Year: 2009 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Handelingsgerichte diagnostiek is een praktijkmodel met vijf fasen: intake, strategie, onderzoek, indicering en advisering. De eerste druk (1997) beschreef vooral procedurele richtlijnen. Dit boek besteedt explicieter aandacht aan vakinhoudelijke aspecten van diagnostiek. Het is gebaseerd op de nieuwste versie van De diagnostische cyclus van De Bruyn e.a. (2003). Beslissingen die de diagnost moet nemen zijn scherper verwoord. Er is meer oog voor diagnostiek van de onderwijsleer- en opvoedingssituatie: Wat gaat hierin goed en wat zou beter kunnen? Bovendien is er meer aandacht voor de samenwerking met school, ouders en kind, en voor hun positieve kenmerken. De werkwijze is afgestemd op recente beroepsethische richtlijnen. Het model is zowel mono- als multidisciplinair toe te passen. Concrete handvatten voor gesprekken met school, ouders en kind zijn toegevoegd, evenals observatie-instrumenten. Verder zijn voorbeeldformulieren en -vragenlijsten uitgewerkt. Ervaringen uit tien jaar implementatie van HGD zijn in iedere fase verwerkt: Wat werkt wel en wat niet? Orthopedagogen en psychologen zijn de primaire doelgroep van dit boek. Daarnaast kan het interessant zijn voor onderwijskundigen, jeugdartsen, schoolmaatschappelijk deskundigen, intern en ambulant begeleiders, remedial teachers, mentoren en zorgcoördinatoren.


Digital
Occupational therapy for people with learning disabilities: a practical guide
Authors: --- ---
ISBN: 9780443102998 0443102996 9780702036927 0702036927 Year: 2009 Publisher: Edinburgh Chrchill Livingstone Elsevier

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This book is aimed primarily at occupational therapy undergraduate students, but will be of use to new practitioners working in the field of learning disability and other students studying topics related to learning disabilities. It meets perceived learning needs in line with theory and practice outcomes and provides an understanding of the current issues in health and social care for people with a learning disability. It provides a basis for further learning and the depth reflects present curricula demands and expectations in line with professional practice. There are also contributions and comments from service users with a learning disability. This book is aimed primarily at occupational therapy undergraduate students, but will be of use to new practitioners working in the field of learning disability and other students studying topics related to learning disabilities. It meets learning needs in line with theory and practice outcomes and provides an understanding of the current issues in health and social care for people with a learning disability. It provides a basis for further learning and the depth reflects present curricula demands and expectations in line with professional practice. There are also contributions and comments from service users with a learning disability. Informative text supported by reflective activitiesReflects changes in service provision subsequent to "A Strategy for the 21st Century"Case scenarios and self assessment tasksAdvises on further readingOffers occupational therapy focus on issues that are also relevant to other health professionals.


Book
Kinderen met geheugen- en inprentingsproblemen : tekstboek en oefenboek
Authors: ---
ISBN: 9789033477676 Year: 2009 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze uitgave is het vervolg op Kinderen met ruimtelijk-visuele problemen (Acco, 1998). Daarin gaat het over visueel waarnemen en kopiëren. Nu volgt een deel met inprentingsstrategieën om het geheugen te ondersteunen en met denkoefeningen om het mentaal manipuleren te ontwikkelen.Kinderen met een gebrek aan voorstellingsvermogen kunnen minder een beroep doen op het visuele kanaal om informatie op te slaan en hebben moeite met abstract denken. Het Tekstboek wordt aangeboden samen met een ruim pakket aan oefenmateriaal, samengebracht op de Acco-website. Deze uitgave is bedoeld voor kinderen die sterker zijn in taalvaardigheden maar niet altijd spontaan gebruikmaken van het leggen van inhoudelijke verbanden om gegevens te verwerken, en voor kinderen die wel beschikken over voldoende geheugencapaciteit maar te weinig actief strategieën hanteren om de informatie vanuit het werkgeheugen voor langere tijd in te prenten in het langetermijngeheugen. Ook kinderen met een onderliggende leer- en ontwikkelingsstoornis zoals dyslexie, dyscalculie, ADHD en NLD hebben nood aan gerichte begeleiding in dat inprentingsproces. Het oefenmateriaal wordt langs het visuele kanaal aangeboden en wordt geleidelijk aan meer en meer mentaal op voorstellingsniveau verwerkt. Pas dan kunnen we spreken over de abstracte activiteit van het denken.Net als in Kinderen met ruimtelijk-visuele problemen blijft de stijl van de begeleider op de voorgrond staan. Die stijl is een verwerking van de zelfinstructiemethode van Meichenbaum die zorgt voor de structuur in het denkproces en de denkstimulerende mediatieleer van Feuerstein. Dit geeft de nodige ruggensteun aan de begeleider om het denkvermogen van het kind zo ruim mogelijk te helpen ontwikkelen.


Book
Bouwen aan leren leren : cognitieve leerbevordering bij kinderen met risico op ontwikkelings- en leerstoornissen.
Authors: ---
ISBN: 9789033450693 Year: 2009 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Veel kinderen en volwassenen hebben het moeilijk om dingen te leren en te begrijpen: het is alsof vele onderwijspogingen onvoldoende doordringen. Hun basisvoorwaarden voor leren zijn onvoldoende ontwikkeld, door een aangeboren ontwikkelingsstoornis, of omdat ze van thuis uit of elders onvoldoende leerkansen hebben meegekregen. Zo ontstaat vaak een vicieuze cirkel: slechte schoolresultaten, negatief zelfbeeld, lage scholingsgraad, moeilijk werk vinden of houden, moeilijke integratie op sociaal gebied, vaak verwijzing naar speciaal onderwijs, sociale uitsluiting. Vicieuze cirkels kunnen doorbroken worden. Kinderen kunnen leren de nodige werktuigen te ontwikkelen om vat op de wereld te krijgen. Cognitieve werktuigen zijn basisvoorwaarden om de wereld te begrijpen en zelfstandig te kunnen leren. De benadering van Feuerstein, Nyborg en Buckley bieden zowel inspiratie als concrete hulpmiddelen hierbij. Dit boek is de vrucht van het INSIDE-project, een jarenlange samenwerking in een Europees COMENIUS-project, tussen verschillende partners, die elk pionierswerk op dit gebied hebben verricht bij kinderen met leer- en ontwikkelingsstoornissen, bv. kinderen met het syndroom van Down, ADHD, kinderen in situaties van socio-economische kansarmoede. Ze delen het radicaal uitgangspunt dat elk kind, wat ook de graad van zijn achterstand is, kan leren beter te leren. Het boek wil leerkrachten, therapeuten en ouders meer bewust maken van hun bekwaamheid om die leerprocessen wakker te maken.Jo LEBEER is arts en gastdocent aan de Universitaire Instelling Antwerpenwaar hij het Steunpunt Leerbevordering en Mediatie oprichtte. Hij is ook trainer in de Feuersteinbenadering.


Book
Dyslexie
Author:
ISBN: 9789020984491 Year: 2009 Volume: *4 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ongeveer 5 percent van alle kinderen heeft dyslexie. De gevolgen hiervan worden vaak onderschat. Zo blijkt uit onderzoek dat hardnekkige lees- en schrijfproblemen vaak aan de basis liggen van gedragsproblemen en lusteloosheid thuis en op school. Dit toegankelijke boekje legt duidelijk uit wat dyslexie precies inhoudt en hoe je als ouder je kind kunt helpen. Het beantwoordt veelgestelde vragen als: Is dyslexie alleen een lees- en schrijfprobleem? Waar kan ik terecht voor meer info en hulp? Is therapie altijd noodzakelijk? Hoe kan ik mijn kind thuis en op school helpen? En kan mijn kind ooit 'genezen'? (Bron: covertekst)


Book
Ik heb dyslexie, nou en! : ik zal je versteld doen staan
Authors: ---
ISBN: 9789031361496 Year: 2009 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit prentenboek gaat over dyslexie. Aan de hand van telkens een ander kind, vijftien in totaal, wordt uitgelegd wat dyslexie inhoudt en waar je allemaal tegenaan kunt lopen. Het is vooral bedoeld als (h)erkenning, maar zeker ook om met dyslectische kinderen in gesprek te komen. Op elke rechterbladzijde staat voor het kind een kort verhaaltje in enige regels en in een groot lettertype. Daaronder is telkens een, goed bij de tekst aansluitende, vrij grote dynamische kleurentekening opgenomen. Op elke linkerbladzijde staat in een kleine letter voor de begeleidende volwassene een tip die met dit verhaaltje samenhangt. Door deze opzet is deze uitgave duidelijk gestructureerd en heel overzichtelijk. De schrijfster is pedagoog en heeft zelf een zoon met dyslexie. Voor kinderen vanaf ca. 7 t/m 9 jaar, begeleid door hun ouders en/of verzorgers. © NBD Biblion


Book
Diagnose en handelingsplan voor risicokleuters.
Author:
ISBN: 9789030128618 Year: 2009 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn


Book
Leerproblemen evidence-based voorspellen, onderkennen en aanpakken : bijdragen uit onderzoek
Authors: --- ---
ISBN: 9789033476211 Year: 2009 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Naarmate het onderzoek over de onderkenning en behandeling van leerproblemen toeneemt, groeit ook de roep voor meer evidence-based praktijk op dat terrein. Deze tendens pleit voor de integratie van wetenschappelijk onderzoek en praktijkervaring in functie van een aanpak die aansluit bij de hulpvraag van de cliënt. In dit boek worden een aantal onderzoeksbijdragen van de recente conferenties van de Stichting Leerproblemen Vlaanderen over dit thema samengebracht. Verschillende aspecten komen aan bod: dyscalculie beschrijven, begrijpen en aanpakken (Desoete), effectieve instructie van lezen (Vernooy), geprotocolleerde dyslexiebehandeling (Ruijssenaars, Bron, Loykens en van Mameren-Schoehuizen) en (studie)motivatie (Sierens en Vansteenkiste). Daarnaast wordt ook verslag uitgebracht van de drie eindwerken die in 2009 door de Stichting Leerproblemen Vlaanderen bekroond werden. Ze beschrijven allemaal onderzoek naar de predictie en vroegtijdige onderkenning van leerproblemen. Dit is een belangrijk thema voor de dagelijkse onderwijspraktijk. Predictie en vroegtijdige onderkenning kunnen er immers toe leiden dat er ook op tijd ingegrepen kan worden. Als onderzoek één zaak heeft aangetoond, dan is het dat vroegtijdige hulp de beste prognose garandeert.

Keywords

Dyscalculie. --- Dyslexie. --- Leerstoornissen --- Kinderen (0-12 jaar) --- Diagnostiek. --- Preventie. --- leerstoornissen --- orthodidactiek --- dyscalculie --- Teaching --- Orthopedagogics --- leesproblemen --- dyslexie --- didactiek --- School children --- Education --- Acalculia in children --- Treatment --- Academic collection --- #KVHB:Dyslexie --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Rekenstoornissen --- leerproblemen --- leesonderwijs --- motivatie --- rekenproblemen --- spellingstoornissen --- zorgverbreding --- 464 --- evidence based onderzoek --- orthopedagogiek --- evidence-based practice --- Leerstoornissen ; kinderen --- rekenstoornissen --- Evidence-based practice --- Fonologische vaardigheden --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Leerproblemen --- Leesstoornissen (woordblindheid) --- Rekenen/rekenproblemen (dyscalculie) --- Spellingproblemen --- instructie --- Dyscalculie --- Dyslexie --- Leesproblemen --- Rekenproblemen --- 094877.jpg --- 376 --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- 159.95 --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- Diagnostiek --- Behandeling --- Motivatie --- Leerprobleem --- Diagnose --- Oorzaak


Book
Begeleiden van jonge risicokinderen : drie visies nader bekeken
Authors: ---
ISBN: 9789055746132 Year: 2009 Publisher: Baarn HB

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is een vernieuwde versie van de uitgave Onderwijs aan jonge risicokinderen. In de opvoeding en het onderwijs krijgen we steeds meer belangstelling voor de vroeg-kinderlijke ontwikkeling. In die periode wordt immers de basis gelegd voor het latere sociale en schoolse leren. Daarom wordt naast de leeftijdgroep van kinderen van 4 t/m 7 jaar in dit vernieuwde boek aandacht geschonken aan de groep zeer jonge kinderen (0 t/m 3 jaar). Vroegtijdige onderkenning en begeleiding van deze doelgroep is niet alleen belangrijk, maar vraagt ook specifieke deskundigheid. Dit boek beoogt de leidster daarbij vanuit verschillende visies de nodige nodersteuning te geven in de dagelijkse praktijk. Om een antwoord te kunnen geven op de ondersteuningsvraag van een kind moet de leidster goed observeren. De gegevens die door dat gerichte kijken worden verzameld, zijn richtinggevend voor het aanbod dat zij kan ontwikkelen. Maar hoe kijkt de leidster? Waar gaat haar aandacht naar uit, en welke keuze maakt zij vervolgens voor dat aanbod? Hecht zij waarde aan het resultaat van het onderwijs of vindt zij het leerproces van belang? Gaat het voor haar om de wijze waarop het kind aandachtig bezig kan zijn of is het uitvoeren van taken en opdrachten belangrijker? Hoe zij hierover denkt is afhankelijk van haar visie op opvoeding en onderwijs. Deze uitgave heeft als doel het zicht te vergroten op de eigen ideeën en uitgangspunten, die zo bepalend zijn voor de wijze waarop onderwijs en onderwijs gestalte krijgen. (Bron: covertekst)


Book
Slim maar... help kinderen hun talenten benutten door hun executieve functies te versterken
Author:
ISBN: 9789079729104 Year: 2009 Publisher: Amsterdam Hogrefe

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er is niets frustrerender dan slimme, getalenteerde kinderen steeds weer te zien worstelen met simpele taken als huiswerk, opruimen of aankleden. Of met het omgaan met teleurstelling of boosheid. Recent onderzoek laat zien dat deze kinderen tekortschieten in executieve functies. Executieve functies maken het mogelijk om rationele beslissingen te nemen, impulsen onder controle te houden en te kunnen focussen op wat belangrijk is. Verminderde executieve functies leiden tot problemen met doelgericht gedrag. Dat komt voor bij kinderen met ADHD, autisme, leerstoornissen en niet-aangeboren hersenafwijkingen.

Listing 1 - 10 of 21 << page
of 3
>>
Sort by